שאל אותי חבר: לא נראה לך מוזר?.מערכת משומנת של בעלי מקצוע מבצעת פרויקט מורכב החל משלב התכנון ועד גמר הביצוע ,אין סוף בעיות בכל התחומים .ובגמר הפרוייקט : מגיחה מכונית . כשמתוכה מגיח אדם קטן די מפורסם שלאוו דווקא מבין בבניית מכוניות עיצוב או מכונאות ,שאולי אין לו שום קשר מקצועי כזה או אחר לפרוייקט גוזר את הסרט וכל המצלמות מופנות אליו.וכולם אף נדבקים אליו כדבורים אל הדבש כאילו בלעדיו הפרויקט לא היה יוצא אל הפועל.
לפחות היו מזמינים את צוות התכנון,או המבצעים ,אולי המלגזן שהזיע אין ספור פעמים וכמעט התייבש? לא שייך שאת הקופון יגזור מי שלא טרח . ובצדק..מי שזורע הוא שיקצור..
אך מה קורה כשמישהו מבצע עבירה,למה שלא יעבירו את גזר הדין למישהו אחר ???
על זה אומר הנביא:
בַּיָּמִים הָהֵם לֹא-יאמְרוּ עוֹד אָבוֹת אָכְלוּ בסֶר וְשִׁנֵּי בָנִים תִּקְהֶינָה:
אז מה הוא באמת המקור ומה משמעותו . הנביא ירמיהו שהוא הנין של יהושוע בין נון (אימו הייתה רחב) צווח ואומר נכון שישנו מצב בו העונש עובר לצאצאים אך בתנאי אחד והוא : כשהבנים אוחזים את מעשה אבותיהם. אז יתחברו עונות האבות עם עונות הבנים ויפקדו על הבנים עון האבות עם עונותיהם . אך בהמשך הפסוק ממשיך הנביא ואומר :
כִּי אִם-אִישׁ בַּעֲוֹנוֹ יָמוּת, כָּל-הָאָדָם הָאכֵל הַבּסֶר, תִּקְהֶינָה שִׁנָּיו
מכאן נראה שאין שום סיבה לתלות את מה שקורה לנו במישהו אחר, אלא בנו בלבד .עובדה שלכשעצמה יכולה לחסוך לנו טרדה אין סופית ולמנוע מאיתנו הרס מערכות יחסים בכל הרבדים..
על זה אמרו חז"ל : דע, מה למעלה ?? ממך. כלומר מה שקורה לך בא מלמעלה .וזה בגללך . ו/או דע שיש מישהו מלמעלה , והוא שולח לך את כל הענייניים משהו כמו יצר הטוב ויצר הרע מכירים את זה ?.
לכן העצה היא שנעשה לנו מבחן אובייקטיבי ונבדוק היכן נוכל לתקן את עצמנו והיכן עלינו להנתק ממידות שליליות שטבועות בנו …………
נכון שיש את כבד את אביך ואת אימך אולם מאידך לא למטרות שליליות האם אב שאומר לבנו תגנוב כסף ממקום העבודה כי אנחנו בצרות …ראו מקרה המעילה המפורסם של אתי אלון והאם שיני בנים תיקהנה ??בהחלט ניתן לאמר שכן כי הנזק הוא לדורות גם אם הילדים לא קיבלו עונש כמו ההורים הרי שפירוק משפחה וההתמודדות עם הסביבה במצבים כאלו בהחלט משפיע על האופי והנשמה של הילדים.
דוגמאות רבות כגון של נשיא לשעבר חבר כנסת או קצין בכיר שיכלו בקלות לצאת מעונש מאסר ממושך בצורה קלה יחסית אולם חשש שצאצאיו ייפגעו מלשון ההודאה והעדיף לרצות עונש ארוך ולהשאיר את המשפחה עם ספק ואולי קצת כבוד.
לכן דוגמאות אלו ממחישות לנו כי לדברי ירמיהו יש תוקף גם אם הדברים לא ממש קורים ברובד הישיר כלומר העונש המוחשי של כלא או קנס לא בא לידי ביטוי ישיר על הילדים אולם מאידך מה שמקבל תוקף זו ההתמודדות של הילדים והמשפחה עם הסביבה .
כואב לאמור כי במקרים מסוימים הורים מצפים שילדיהם יילכו בעקבותיהם מנהלים בכירים, אנשי עסקים, ספורטאים וזמרים ואולם יש כאלו שלא הולכים בדרך הישר ופועלים בניגוד לחוק וגם שם הילדים מחקים את הוריהם ורוצים להרויח כסף גדול ללא עבודה מרובה ולא תמיד בהתנהגות ערכית/מוסרית ומה יהיה עם הילדים שלהם.
התנ"ך מלמד אותנו המון חוקי מוסר צדק ערכים אהבת משפחה ועוד
אנו כהורים חייבים לדעת כי ברוח התקופה "איש הישר בעיניו ייעשה "עלינו לפקוח עיניים שבעתיים ולהקפיד במעשנו כדי ששיני ילדנו לא תקהנה וזה בכל הרובדים השפעה של ילד על גירושין התמכרות של אב משפחה להימורים התנהגות לא מוסרית במקומות ציבוריים או חלילה ביצוע פשעים ומשם הדרך סלולה לכוון מטה ולא רק לאותו אדם אלא גם לדור הבא אחריו.
מאחל לכם שנגע להשכיל ולשמור על לובן שיניים לנו ולבני ביתנו.